Hjem Eldre referater, tidligere enn 2013 Mosekurs på Rosthaug skole 29. april

Mosekurs på Rosthaug skole 29. april

Bilder og referat: John Tollefsen

mose_2

Vi møttes for tredje gang på Rosthaug skole for å få nok en gjennomgang av moser ledet av den kjente moseeksperten Arne Pedersen. Denne gangen var det torvmoser, som f.eks. trøndetorvmose, bjørnetorvmose og skartorvmose som skulle undersøkes. Disse mosene viste seg å være både vakre og fargerike, med farger som rødt, brunt og grønt.

mose_10 mose_9 mose_8

Siden kurset begynte ca. halv sju, ble vi enige om å spise middag først og gå på kurs etterpå. Etter å ha spist gryterett tilberedt ved skolens kjøkken, var det ingen bønn. Nå skulle mosene undersøkes.

mose_7

Vi fikk tildelt hver vår moseprøve hvor vi først skulle dyppe mosen i vann, skrape av små deler med en skalpell og legge den på en glassplate. Etter å ha lagt nok en glassplate på toppen av mosen, var det tid for å mikroskopere. Biologiavdelingens mikroskoper ble flittig brukt til å studere diverse mosetyper. Imidlertid er ikke studier av moser noe du lærer i løpet av en kveld, men heller resultatet av mange(?) års studier. Som vanlig har latinkyndige et forsprang på oss andre siden alle mosedelene har et latinsk navn som dessverre ikke sier meg noe.

mose_6

Jada, noen av mosene har spesielle kjennetegn, men jeg tror nok både jeg og de fleste andre trenger adskillig mer mikroskopering av mosene før bestemmelsen går lett. Til slutt skal det nevnes at BBF planlegger en mosetur til høsten. Det skulle være unødvendig å nevne at gummistøvler anbefales sterkt.

Som seg hør og bør, ble Arne Pedersen beæret med 4 flasker vin behørig dekorert av mose.

Sist oppdatert søndag 04. mars 2012 13:09