Hjem Eldre referater, tidligere enn 2013 BBF tur til Mølen søndag 13.juni

BBF tur til Mølen søndag 13.juni

Ref. Gro L’Orsa, bilder Elin Viker Thorkildsen

Misteltein1   Misteltein

Mølen er en øy i Oslofjorden tilhører Hurum kommune i Buskerud.

Arealet er på ca 200 dekar, og øya er kommunalt regulert som frittidsområde. I 1977 ble Mølen også regulert som naturvernområde. Naturen har en sjeldent temperert kystøkologi med sørlige og i norsk forstand sjeldne plantearter.

Mølen har et meget rikt fugleliv med barskog på østsiden, og lauvskog med mange plantearter på vestsiden, blant annet misteltein. Vernet av øya er basert på både flora og fugleliv.

Smabergknapp

Mølen naturreservat er unikt for sin botaniske artsrikdom. Dette skyldes både det uvanlig varme klimaet og det at øya steg opp av havet først for 5 000 år siden, og derfor har mye kalkstein over de dypere lagene som her er grunnfjell. Det kan være så mye som 400 plantearter på øya.

Vi ble hentet på Sagene båthavn kl. 10. BBF hadde leid båt med fører fra RIB Adventure, den erfarne guiden var Roy. Gruppen besto av 11 voksne og en hund. De fleste var spente på hvordan det var å kjøre RIB. Sjøen lå stille og vakker, så det ble en flott tur utover med god vind i håret. Roy hadde mye interessant å fortelle om dyrelivet på land og sjø, bl.a. hadde det i vinter vært en kobbefamilie som lenge holdt til rundt Mølen.

IMG_0671

Værer var bra for utflukten men ikke alt for varmt.  Turleder for dagen var Inge Jahren.

Hovedmålet for de fleste var misteltein som det var store forekomster av. Nytt for mange å se det i så store mengder.

Misteltein_2

Elin Thorkildsen har skrevet artsliste, som du kan se her. Det ble observert 204 arter i henhold til Inges observasjoner.

Vi forsøkte å følge naturstien som gikk rundt hele øya, men flere ble grepet av jakten på spennende arter, så vi gikk en del på kryss og tvers.

Hvitdodre

Lunsj ble inntatt i fellesskap, hyggelig og sosialt i solen.  Retur fra Mølen var klokken 15.00

Nyperose_art

Sist oppdatert søndag 04. mars 2012 13:10