Hjem Referat fra kurs 2016 Lavkurs i Lier, 25. august 2016.

Lavkurs i Lier, 25. august 2016.

Ref: Kristin Bjartnes, klare, fine bilder av lav: Elin Viker Thorkildsen, foto av stort sett ryggene til folk: Kristin Bjartnes

Bristlav 300x400     Rodberger-art 400x300

Bristlav                                                                                                        Rødbeger-art

Heldigvis for oss kunne Peter Valkeneer stille opp som veileder for lavkurset i siste liten. Peter er masterstudent i biologi ved NMBU i Ås. Vår opprinnelige veileder fikk plutselig gyldig forfall, så gleden var stor når vi fikk en flink vikar.

IMG 0001 400x300

Dagen var regntung, det riktig lavet ned, men det var meldt opphold, og det ble det. Mye enklere når man skal organisere kameraer, mobiler, blyant og papir, sekk og hund, at man slipper paraplyen i hvert fall.

IMG 0003 400x300     IMG 0007 400x300

IMG 0006 300x400     IMG 0008 300x400

7 ivrige personer møtte opp for å få litt opplæring i artsbestemmelse av lav.

Artsliste over dagens opplevelser:

Bristlav, kvistlav, messinglav, hvite flekker på trærne: var de sirkelformede var det rimkantlav, var det ingen spesiell form var det sølvkrittlav.

Vi så kulekvistlav med små kuler på siden og tregrønskelav, som var en grønn stripe nedover en stamme. Melkantlav og elghornlav, orelav og brei fingernever. På et furutre vokser det begerpigglav. Vi så gaffellav, syllav, fnaslav, pigglav og lys reinlav og en helt nydelig grynrødbeger eller en annen rødbeger.

Elghornlav     Gaffellav 400x300

Elghornlav                                                                                                                 Gaffelalv

Gullroselav 400x300     Kulekvistlav-hul -med flue2 400x171

Gullroselav                                                                                                          Hul kulekvistlav med flue