Hjem Referat fra turer 2016 Fjellblomster ved Krøderen lørdag 2. juli 2016

Fjellblomster ved Krøderen lørdag 2. juli 2016

Referat, bilder og turleder: Kirsti Østlund

Det ble seks personer som møtte på Sysle i regnværet. En av dem var Arnt Berget som vi hadde fått med som kjentmann. Med nøkkel til bommen ledet han oss inn i Holleia fra Slettmoen til Gunnhusvollen. Der er det eng og myr som skal slås og et inngjerdet stykke for å unngå beiting. I regnværet var det godt med pause under verandataket på seterbua.

På tilbaketuren stoppet vi ved Øvre og Nedre Hundetjern. Ved Øvre ble det leting etter myggblom som ble funnet!
Ved Nedre så vi en solid forkomst av engmarihand sammen med flekkmarihand.

IMG 3391 400x400     IMG 3394 400x400 2

Noen av artene på Gunnhusvollen: blåbær, tyttebær, harerug, myrhatt, myrklegg, jåblom, blåkoll, tiriltunge, blåkoll, blåklokke, blåfjær, karve, ryllikk brudespore, engnellik, tyrihjelm, hårsveve, firkantperikum, enghumleblom, olavstake, tveskjeggveronika, legeveronika, tjæreblom, perlevintergrønn, hjertegress, hvitmaure, sumpmaure (?), tepperot, markjordbær, bringebær, fugletelg og mange arter starr.

Ved og i Øvre Hundetjern var det også bl.a. myrklegg, linnea, bukkeblad, hvitlyng, flekkmarihand og gul nøkkerose. Ved og /i Nedre var det bl.a. også sveltull og gule og hvite nøkkeroser og nikkevintergrønn.

IMG 3398 400x400      IMG 3438 400x400

Sist oppdatert søndag 21. august 2016 20:14