Hjem Referat fra turer 2016 Villblomstenes Dag 19. juni - Orkidetur på Bremsåsen

Villblomstenes Dag 19. juni - Orkidetur på Bremsåsen

Turleder, tekst og foto: Inger-Lill Portaasen(de første bildene), Tor Eriksen (de siste)

skognatt      grovnatt      flueblom

Vi var ikke fler enn 10 som tok turen over Bremsåsen denne gangen, kanskje på grunn av litt småsurt vær aller først på dagen. Det klarnet opp etterhvert og ble en riktig fin dag.

Før start fikk deltagerne avkrysningsskjemaet fra BBF, med 100 arter på. Det ble svært godt mottatt, og en del av deltagerne tok det med på turen og brukte det flittig.

Marisko     fotograferingBremsasen

Når man går denne turen hvert år, kan man ikke unngå å se hvordan det hele endrer seg med temperatur og nedbør. I fjor var mariskoen knapt kommet i blomst, i år var den avblomstret. Vi fant likevel både den vanlige og den helt gule i blomst til slutt, men de var tydelig på hell.

skogstn      stoltH      stortve

Som alltid var det for tidlig for noen orkideer og for seint på andre. Vi fant både grov nattfiol og den vanlige, stortveblad og flueblomst, brudespore og helt til sist rødflangre. Breiflangre og myrflangre var ikke kommet i blomst enda. Og over hele Bremsåsen var det skogmarihand og flekkmarihand tett i tett.

Vi lette også etter to eksemplarer av skognattfiol som var sett dagen før, uten å finne dem igjen.

Selvsagt var det mye annet fint å se også, både før og etter en deilig rast ved Bremsa, der vi kunne beundre en flott beverdam.

Her er Tor Eriksens bilder fra turen:

tor1       tor3     tor5

tor6       tor7     tor8