Hjem Referat fra kurs 2016 Fotokurs 12. og 19. mai 2016.

Fotokurs 12. og 19. mai 2016.

Referat og bilder: Jan Sørensen

Buskerud Botaniske Forening arrangerte fotokurs 12. og 19. mai med 9 deltagere.

Fotograf Devegg Ruud ledet kurset. Den første kvelden ble holdt ute i naturen i Hamborgstrømskogen i Drammen. Her ble det en spennende teoritime med forklaring om blenderåpning, lukkertid, ISO-verdi og brennvidde.

ute

Klasserommet til Devegg Ruud er stort.

Etter en økt med teori fikk deltagerne i oppdrag å gå ut i skogen og fotografere. Nå ble det knipset høyt og lavt og teorien ble prøvd ut i praksis.

Megapiksler med hvitveis, gjøksyre, vårpengeurt og ormetelg ble foreviget og lagret på minnekort. Så var det tid for en liten kaffepause og mer instruksjon om dybdeskarphet, bakgrunn og hvitbalanse. Litt fotohistorie fikk vi også med oss, pluss praktiske tips om hjelpemidler som fiskesnøre, stativ, blitz, reflektorer og paraply.

arve

Arve fanger et motiv.

Andre kvelden foregikk i atelieet til Devegg. Deltagerne hadde med seg egne bilder på minnepinner. Devegg valgte ut et bilde fra hver deltager og viste oss hvordan han arbeidet med billedbehandlingsprogrammmet.

devegg

Alle fulgte med beundring Deveggs forvandling av et i våre øyne mislykket bilde,

til et kunstverk.

kurs

Devegg forklarer.

Justering av hvitbalanse, farger og skarphet ble demonstret. Lyse partier ble mørkere og skygger ble lysere. Forstyrrende elementer ble enkelt fjernet. Komposisjon er også viktig og ”Det gyldne snitt” ble forklart. Opptak i raw eller jpg, lagring og utskrift ble vist. Spørsmålene kom tett og samtalene med den profesjonelle fotografen var interessante og lærerike.

Deretter fikk deltagerne prøve seg på egne pc-er med det programmet de til daglig bruker.

Det var så vidt deltagerne hadde tid til en kaffekopp før de var i gang med redigeringen igjen og nye spørsmål dukket opp. Kvelden ble så alt for kort!

Takk igjen til Devegg.

Sist oppdatert lørdag 04. juni 2016 21:03