Hjem Eldre referater, tidligere enn 2013 Kartleggingstur i Eikerbygda, en tidlig junidag i 2010.

Kartleggingstur i Eikerbygda, en tidlig junidag i 2010.

fredetMarisko

I lavlandet var det full sommer, solen stekte og vannet var blikkstille. 13 mennesker samlet seg for kartleggingstur, med vage løfter om marisko og skogmarihånd. Bekymringen meldte seg for at mariskoen var avblomstret allerede, men når det bar oppover åssiden, kjørte vi baklengs inn i våren, hvitveisen sto frisk og fin, underveis ble jeg bekymret for om mariskoen i det hele tatt hadde spiret.

Grupper var inndelt, røde kladdebøker og blyanter delt ut, vår lokale guide Trine og velvillige grunneiere hadde fått overrekt BBF-gaver på forhånd.

Heldigvis, noen meter opp i traktorveien, sto det flotte bladkranser som ikke var til å ta feil av – eller kanskje kan man det – for liljekonvall og maiblom hadde kraftige blader i samme grønnfarge. Arne Pedersen fant en meget interessant kalkskjæring mot en traktorvei, med kalktuffmoser med mer (oversikt her), og jeg sto klar med kladdebok og blyant, for å notere alle moser som Arne fant (noen bilder her). Skogmarihånd og flekkmarihånd sto med store knopper, klare for å springe ut. Resten av gruppene forsvant i det fjerne, roen senket seg over mosegruppa.

Etter en stund, kom guiden Trine tilbake og fortalte at de hadde sett to utsprungne marisko, som ble mer og mer utsprunget ettersom sola varmet dem opp.

LUNSJ

Gruppene arbeidet ivrig med planter og fortsatt kartlegging, til vi endte opp ved et nydelig vann, hvor lunsjen og etterlengtet kaffe kom fram.

På veien oppover, hadde vi sett en knaus med furu, flere ting tyder på at det er en liten kalkfuruskog. Hele gruppen ville oppom der, hvor vi også registrerte flere arter. Det første funnet med flekkgriseøre ble dessverre ikke godkjent, men 5 m nedenfor vokste den.

På veien tilbake, måtte vi over en stri bekk, av med fottøy for å vasse over for de minst langbeinte av oss. Mosegruppen, derimot, befant seg lenge i bekkekløften.

bekkekloft

Artsliste, basert på en oversikt fra Steinar Stueflotten + røde kladdebøker fra alle fremmøtte, finner du her.

Siden marisko er fredet, er eksakt sted ikke angitt.

gjeng

Sist oppdatert søndag 04. mars 2012 13:24