Hjem Andre foreninger Lodnefiol på Ola Narr, tur med ØLA 20. april 2016.

Lodnefiol på Ola Narr, tur med ØLA 20. april 2016.

Det var mange mennesker utenfor Botanisk Museum som ville bli med ØLA på tur i nærområdet.

Ola Narr har fått sitt navn etter Ola Arnesen (født 1803), opprinnelig fra Gol – så det var helt på sin plass for medlemmer av BBF å være tilstede.

IMG 0024

Rett overfor Botanisk hage ligger en liten barnehage, og bak denne barnehagen er det en sjelden forekomst av løvehale. Plantene var fortsatt bare små, men de skal jeg ut og se på litt lenger utpå sommeren.

IMG 0025     IMG 0026

Vi var en tur for å se på stripelønn. Anders Often forteller om stripelønn. Han forklarer også at man kan se forekomster av stivsennep langs hovedveien i bakgrunnen.

En anseelig folkemengde var på vandring for å se lodnefiol.

IMG 0027     IMG 0028

IMG 0031     IMG 0032

Kristina Bjureke kunne fortelle at vårpengeurten i Norge sannsynligvis hadde sin oppstart i Botanisk hage og har derfra spredd seg til hele landet. Men i motsetning til andre planter som sprer seg ukontrollert, representerer ikke vårpengeurten noe problem. Den dukker opp hver vår, blomstrer og visner og fortrenger ikke annen vegetasjon.  Store mengder vill-løk har spredd seg der hvor vegetasjonen ble fjernet.

IMG 0034

Korrekt antrukket med BBF sin gule vest!!

Sist oppdatert lørdag 04. juni 2016 14:04