Hjem Referater turer 2015 Kartleggingstur i Hemsedal, 31.juli-2. august 2015

Vanlig marinokkel

Referat: Elin Viker Thorkildsen

Bilder: Kirsten Myhr og Elin Viker Thorkildsen

På forhånd var kartleggingsturen annonsert på hjemmesidene i 12 kommune samt i Valdresposten og Hallingdølen.

Vi ankom Hemsetunet såpass tidlige på fredagen at vi rakk en kort botaniseringstur før middagen. Vi, Tore Berg, Kirsten Myhr og undertegnede gikk en kultursti fra Rusto. Vi fant her bl.a. sveveart med røde blomster og smalfrøstjerne. Kirsti Jahren kom noe senere og middag ble inntatt på «stamkafeen» like ved Hemsetunet.

Lørdag 1. august:

IMG 0206 1     741 m 2

IMG 0209 1

Vi var 5 fra BBF med Sissel Carlstrøm, og det møtte opp 5 lokale som var med på kartleggings turen i Gravsetåsen-området. Dette var utrolig engasjerte og dyktige deltagere! Vi startet kartleggingen ved Halle og gikk sti nordvestover til Nasabøle (her fant vi blant annet gaffelsveve og smalfrøstjerne) og i området Finn (her fant vi blant annet mange marinøkkel), og vi endte tilslutt opp på Hemsedal Bygdatun. Her fikk vi en utrolig fin og engasjert omvisning på det restaurerte bygdetunet, som er fra ca. år 1730.

Søndag 2. august:

Denne dagen startet vi kartleggingen på skogssti i Tørsetåsen. Turen hadde 4 områder som vi kartla på, deriblant en myr. På myren fant vi – for første gang på de 6 årene vi nå har kartlagt i Hemsedal – rundsoldogg, sivblom og korallrot.

Dunhavre

Korallrot     Flekkmarihand

Korallrot                                                      Flekkmarihånd

Det siste stedet vi kartla var en veikant fra Jordet og forbi Åsen. Det er noe av den fineste veikantfloraen undertegnede har sett!

Arter (totalt 173 forskjellige arter) kartlagt 1. og 2. august er registrert på artsobs.

Sist oppdatert mandag 07. desember 2015 21:39