Hjem Bilder fra medlemmene Solblom og hvit hybrid-marihand

Solblom og hvit hybrid-marihand

Eikern, 28. juni 2015. Foto: Erling Bjartnes

solblom     hv flekkm

Solblom på tidligere beitemark, nå nylig hugd skog                                        Hvit  hybridmarihånd

Jeg viste bildet av den hvite marihånden til Knut Solbraa, forfatter av boka "50 norske og svenske orkideer".

Han ville gjerne ha flere bilder:

2015-07-07 15.53.25 resized20150703 113535 resized20150703 113606 resized20150703 113633 resized

Jeg fikk følgende tilbakemelding fra Knut Solbraa:

"Orkideen du har funnet er såvidt jeg kan se nær identisk med en art som tidligere bare er beskrevet som endemisk i dansk litteratur under navnet Thy-Gøgeurt og med latinnavnet Dactylorhiza
majalis ssp. calcifugens. Den hevdes å ha oppstått som en tetraploid hybrid mellom engmarihånd og flekkmarihånd på ett sted i Danmark og har bredt seg derfra langs en del av nordvestkysten. Den er
dermed en nær slektning av sumpmarihånd (eg. D. sphagnicola uten smalmarihånd) og trives på fattige myrtyper, eventuelt nedbørspregete deler av rikmyr, som denne arten/underarten. Både blomster og blad ligner, noe smalere spore enn sine søsken synes også å stemme - likeså bladvinkelen mot stengelen. Støttebladene skal være sagtakket (krever forstørrelse). Du bør
følge med neste år, og si gjerne fra hvis den dukker opp også da så kan vi se nærmere på den i blomst. Jeg gratulerer med ditt funn av en vakker blomst og håper at den kommer
tilbake i 2016 og viser seg å være en ny art/underart i norsk flora.
Mvh Knut"

Sist oppdatert torsdag 06. august 2015 21:48