Hjem Referat fra turer 2014 Tur til Sandågrotta og omegn under Skrim 3. juli 2014

Tur til Sandågrotta og omegn under Skrim 3. juli 2014

Ref:  og turleder: Bård Engelstad.

I alt 6 deltakere hadde funnet veien til Vesle Lauarvann under Skrimfjell denne dagen.   Før vi bega oss på vei til Sandågrotta, tok vi en snarvisitt innom ei lita myr ved Skriketjern for å se på engmarihand, den ene av to lokaliteter for denne arten i Kongsberg kommune. Den stod i fullt flor, sammen med skogmarihand og flekkmarihand. Mye breimyrull å se også her.

De to siste deltakerne ventet ved parkeringsplassen ved Vesle Lauarvann og sammen dro vi opp til grottene. Stien går gjennom kalkfuruskog, men ikke så imponerende stort artsutvalg å se her. Vi merket oss furuvintergrønn, hjertegras og storblåfjær. Nærmere grotta beundret vi karstutforminger i terrenget, og nede i enkelte karstgroper stod blant annet taggbregne og grønnburkne.

To av oss tok seg innover i grotta og kom etter en stund våte og fornøyde ut igjen. Ikke så mye botanikk å se på i denne grotta, bortsett fra en soppart eller to, tilpasset dette spesielle økosystemet. Men en kan kan jo iallfall beundre de fine formene og fargesjatteringene i den lyse marmoren.

Etter dette dro vi opp til Rønnseter, hvor vi tok en liten kafferast. Her så vi blant annet stolt henrik, som dokumentert har hatt tilhold her i minst 120 år. Sauene hadde nok gjort det et hakk vanskeligere å botanisere på setervollen enn det ville vært uten dem. Men vi noterte blant annet knegras, fjellrapp, bakkestjerne, veitistel og bakkemarikåpe (vinmarikåpe?). Bakketimian er notert her tidligere, men den fant vi ikke nå.

Vi valgte delvis en annen sti tilbake til parkeringsplassen, og her var det litt større utvalg av kalkkrevende arter, blant annet akeleie, brudespore, stortveblad, korsved, klokkevintergrønn, fjellmarikåpe og vill-lin.   I stien fant vi ørsmå fruktlegemer av en sopp som trolig var narreklubbesopp.

Ikke de store botaniske skupene denne gangen, men i og med det sterke innslaget av ekstremsport og geologi (dvs grottevandring) så var det heller ingen forventninger om det. Lauartraktene viste seg fra sin fineste side denne kvelden, etter hvert som sola sank lavere på himmelen, fargene ble sterkere og skyggene lengre.