Hjem

HVA SKJER'A?

Lørdag 13. mai kl. 11.00. Dugnad på Brekkebråtan.

Ta med løvkurv, presenning til å dra på e.l. Det er en del hauger med mose som skal fjernes.

Finn sier det er flott blomstring der med vårmure nå, og en del marianøkleblom. Han har funnet flueblom på to nye steder der nå i mai, og marinøkkel på ett nytt sted.

Kontaktperson: Finn Michelsen, mobil 47 821 565.

Torsdag 25. mai kl. 18.00: Verket og Verksøya på Hurum. Da blomstrer knollsoleie, storarve og klåved og flere interessante arter.  Nokså lett terreng. Vi kan gå til toppen av sandtaket på østsiden først og ned til øya etterpå. Parkeringsplass ved fergeleiet.

Turleder: Inge Jahren

Torsdag 1. juni kl. 17.30. Røyseparken, Ringerike: Marisko og flueblomst; Turleder: Kirsti Østlund mobil: 93 26 20 71   Møtested: Vik (ved kjøpesenteret)

Mandag 5. juni: Sabima arrangerer Artsjakten 2017

Torsdag 15. juni kl. 17.30: Haugane naturreservat. Turleder Dag Frydenlund, mobil: 90 96 58 24. Møtested: Shell på Skollenborg

Villblomstenes dag 18. juni:

Kl. 10.45 Ullhaugtoppen i Modum: Det er rik kulturbeitemark. Turleder Berit Skretteberg, mobil: 48073628 og Tor Arne Vik, mobil: 40640503   Oppmøtested: Rema i Vikersund

Kl. 11.00. Bremsåsen i Nedre Eiker. Turledere: Inger-Lill Portaasen, mobil: 91586851 og Jan Sørensen, mobil: 48273297. Parkering på MIF-hytta. Vi ser etter våre kjente og kjære ville orkideer, bl.a. mariskoen.

Kl. 11.00. Bjørkedokk i Nedre Eiker. Parkeringsplassen på Bjørkedokk kl. 11.00.

Vi håper å se de ville orkideene rød skogfrue og fuglerede.

Elin Viker Thorkildsen, mobil 91 12 33 91, og Anne-Mari Karlsen, mobil: 97177593

Kl. 12.00 Holttangen, Hønefoss. Parkering/oppmøte ved Kremmertorvet i Øvre Hønengate. Turleder: Kirsti Østlund mobil: 93 26 20 71

Kl. 12.00 – 14.00: Nore og Uvdal bygdetun.

Bygdetunet ligger i Kirkebygda i Uvdal, i gammelt kulturlandskapsområde. Kirken og tunet er åpent for publikum. Kafeen er åpen, men vi tenker oss en pause i «setertunet», så det er lurt med litt kaffe på termosen.

Kontaktperson: Brit Guton Halland, epost Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen

Fra BBF: Kirsten Myhr og Bård Engelstad

Søndag 18 juni kl. 12 er det Utegudstjeneste i Portåsen.

Etter gudstjenesten kan vi kjøpe kaffe og vafler i Sørines kafé.

Søndag 18. juni er også VILLBLOMSTENS DAG. Ca. kl 14 starter en 2-3 timers blomstertur ledet av Jan-Otto Eek. Leif Nilsen blir med og leser Wildenvey-dikt underveis på vandringen. Kanskje vi kommer forbi både Nesthornebråtan, Hansarsetra, Duberthaugen og  «Grytjennas solblanke kyster». Mange villblomster vil vi se underveis, kanskje også Marisko og flere av Nedre Eikers 24 viltvoksende orkidéarter.

Blomstervandringens tema: «Hellig Olavs mjødbolle eller jomfru Marias gullsko?» – hvilke orkidéarter kunne Herman Wildenvey støte på når han gikk et par tre timers skautur fra Portåsen?»

Turen krever nok litt både av god pust, gode bein og godt fottøy!!

Turleder: Jan-Otto Eek, fra BBF

Villblomstenes dag, Røyken, Buskerud  av mayb, 21.03.2017

Villblomstenes dag vil i år bli markert med en tur med utgangspunkt Slemmestad torg.

Frammøte ved Slemmestad torg, ved krysset Bryggeveien - Nyveien. Derfra går turen langs tursti til Kirkerud. Retur til Slemmestad torg. Turen starter kl 14.00 og varer i to timer til ca 16.00.

Parkering Slemmestad sentrum eller langs veien ved Slemmestad fabrikker.
Kollektiv trafikk:
"Flere bussruter stopper i Slemmestad.
Hurtigbåt fra Oslo kan ha startet med sommerruter."

Turleder:
Svein Olav Drangeid. Tlf:91809264.  Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen

Torsdag 22. juni kl. 17:30. Altanåsen / Hørte i Sylling. Her er det kalkfjell så kanskje vi får se fjelldronninga. Oppmøte: Svangstrand.  Her er det stor parkeringsplass nede ved Holsfjorden. Turledere: Ole Bjørn Braathen og Jan Sørensen. Mobilnr: 913 54 262 / 482 73 297.

Torsdag 29. juni kl. 17.30. Heggsjøveien, Vikersund. Turleder Berit Skretteberg, mobil: 48073628. Møtested: Hoppsenteret i Vikersundbakken

Mandag 3. juli kl. 17.30. Ertevikke ved Bjerkåsholmen i Slemmestad.

Oppmøte på Uno X stasjonen i Slemmestad ved fylkesgrensa.

14. – 20 juli: Finnmark 2017.

Torsdag 3. august kl. 17.30. Egge i Lier. Her er det knerot og muligens huldreblom(vært funnet både i 2015 og 2016 – så hvem vet?)

Oppmøte: Kjør Eiksetraveien mot Eiksetra.  Parkering ved Kleivdammen.

Turledere: Ole Bjørn Braathen og Jan Sørensen. Mobilnr: 913 54 262 / 482 73 297.

Dersom medlemmer ikke får informasjon fra foreningen, gi beskjed.

Sist oppdatert onsdag 10. mai 2017 09:54