Hjem Referat fra turer 2014 Byvandring i Drammen torsdag 5.6.204

Byvandring i Drammen torsdag 5.6.204

Bilder og referat, Elin Viker Thorkildsen

Olavsskjegg og svartburkne   tofrvikke   akersteinfro

"Drammen i regn" fikk et høyst troverdig innhold denne ettermiddagen. Det hølja ned på vei til utflukten som startet på Bragernes torg.

Vi var 4 damer og en hund som møtte opp. Været endret seg til duskregn og etter hvert ble det opphold.

damer   Amerikamjlke   Flora i kaiveggen

Fra torget kikket vi på floraen ved elvekanten. På utsiden på steinene på elvebredden vokste bjørk, furu, mjølke og vendelrot frodig. I fortausrabbatten på vei mot Bragernes kirke fant vi en flott sikoriplante i knopp, kveke, meldestokk og en rar karse. Den kunne ligne stankkarse, men hadde ingen lukt. Etter mye om og men kom vi til at det kunne være en rundkarse.

rund   Piggstarr   Hestehamp2

Foto er ikke i fokus, dessverre. Vi fant 2 eksemplarer av denne planten. På kirkegården fant vi tusenfryd i plenen. Vi skulle prøve finne en ramsløkbestand rundt Siksakstien. Det fant vi ikke, dessverre. Derimot fant vi piggstarr, sneglebelg, tofrøvikke, masse vill-løk, åkersteinfrø, hestehamp (i knopp), bakkestjerne, bakkemynte, svartburkne, olavsskjegg, blodstorkenebb, storkonvall og dagfiol. En, allerede, utsprungen geitrams vokste fint opp av asfalten.

Bakkemynte   Dagfiol   Geitrams

Lodnebregne   lok   Sikori i knopp

Her er et sted undertegnede gjerne kunne tenke seg å gå en gang til.

Sist oppdatert torsdag 12. juni 2014 16:24