Hjem Referat fra turer 2014 Sabimas kartleggingstur i Hole 18. mai 2014

Sabimas kartleggingstur i Hole 18. mai 2014

Ref.: Kristin Bjartnes, foto: Elin Viker Thorkildsen.

Søndag 18. mai arrangerte SABIMA kartleggingstur til Bymoen, Ringerike.

Hole og Ringerike skal få ny jernbane og 4-felts europavei. Vi skulle kartlegge i forventede traséer mellom Vik og Helgelandsmoen.

Det møtte opp 20 stykker med forskjellig bakgrunn; fuglefolk, soppfolk, insektsfolk, zoologer og botanikere. Vi ble godt organisert av Gunvor Bollingmo.

Først var vi på et solrikt, åpent kalkberg på vei mot Røyse.

Engfiol2     Krattfiol    Bakkeveronika

Engfiol                                       Krattfiol                                         Bakkeveronika

Her vokser det mye spennende arter, bl.a. krattfiol og engfiol. Tore Berg hadde jo fiolkurs for BBF for en stund siden, undertegnede som tydeligvis har hatt litt tungt for å lære, var så heldig at hun fikk en oppfriskningstime ute i felt, så får vi se om hun husker det bedre denne gangen. Ellers var smånøkkel og fagerrogn botaniske godbiter.

Gjerdevikke med maur     mb     nb

Deretter var vi i en fuktig bjørkeskog som trakk seg ut i åkerkanten.

Stor myrfiol var jo moro å se, ellers fant ikke vi i første omgang så mye her.

Stor myrfiol     Matpause

19. juni skal det være ny kartleggingstur i distriktet, da bør vi gå over disse stedene en gang til.

Kalkberget har tidligere også vært grundig kartlagt av Marianne Karlsen, viste det seg ved registreringen i artsobservasjoner.

Fullstendig artsliste lastes ned her.

Sist oppdatert mandag 19. mai 2014 19:37