Hjem Referater møter 2014 Har du sett en vill orkide?

Har du sett en vill orkide?

Ville, vakre blomster rundt Hønefoss.

Blomsterbilder: Øystein Ruden, folk: Elin Viker Thorkildsen, ref.: Kristin Bjartnes

flueblom1     marisko1

Buskerud Botaniske Forening og Ringerike bibliotek arrangerte åpent møte om lokalflora i Ringerike og Hole på Ringerike bibliotek torsdag 10. april.

30 fremmøtte fikk gleden av å se på de vakre bildene og høre den kunnskapsrike Øystein Ruden fortelle om lokalfloraen på Hole og Ringerike. Han startet med orkidearter vi finner i nærområdet, fortsatte med andre sjeldne og ikke fullt så sjeldne – men like kjære – arter vi også finner i disse kalkrike og biologisk mangfoldige kommunene. Foredraget ble en fest av flotte bilder, faktaopplysninger, gamle legemidler, gode råd, myter og anekdoter. Som avslutning viste han også bilder av orkidearter vi ikke har lokalt her.

flueblom2     marisko2     marisko3

Det ble servert kaker, kaffe og te. På Ringerike var også de hjemmebakte kakene til de andre styremedlemmene mer populære enn referentens kjøpekaker (hm).

Utlodning ble holdt, med blomstergevinster, hjemmestrikkede produkter fra Berit og et krus med BBF-logo.

De fremmøtte ble invitert til å delta på kartleggingsturer i forbindelse med valg av ny trase for E16/jernbane.

IMG 9155     IMG 9158

Sist oppdatert torsdag 12. juni 2014 16:26