Hjem Eldre referater, tidligere enn 2013 Jubileumstur til Alpajuarrafjellene

Jubileumstur til Alpajuarrafjellene

Buskerud Botaniske Forening jubileumstur til Alpajuarrafjellene, Sierra Nevada, Spania.

Dato: 12. – 17. mai 2010.

Tross trusselen om askeskyer fra Island, var det 10 forventningsfulle medlemmer i BBF som møtte på Gardemoen grytidlig 12. mai.  Noe forsinket landet vi på Malaga flyplass, hvor vi møtte våre medreisende fra Ulvik i Hardanger, Gunnbjørg og Geir, og ble tatt imot av vår guide Gary i Ibex Trex, http://www.ibextrex.com/

Etter 2 timers kjøretur nordover og vestover – og ikke minst oppover, ble vi installert på hotell de Mecina, 1000 m.o.h. Her ble vi i 5 døgn, med vennlig og hyggelig personale, vi ble servert nydelige 4 retters middager og ikke minst var det en hyggelig bar og svømmebasseng for slitne og tørste botanikere etter dagens dont. Her er et kart som viser fjellene og områdene vi gikk turer i.

Fjelllandsbyene kjent som Las Alpajuarras ligger i sydhellingen av Sierra Nevada, det er dype daler og kløfter som går ned mot Middelhavet. Området har en unik mini-økologi, stadig vannet av snøsmelting ovenfra. En regnfull og våt vinter hadde forårsaket at veier var rast ut og elver gått over sine bredder, men medførte også overdådig blomsterflora og frodighet. Hver dag ble vi hentet av guiden Gary og eieren Dan kl. 9.00 om morgenen. Her følger en kort beskrivelse av turene de forskjellige dagene, blomsterbilder og navn står for seg.

orkide

Se Elin Viker Thorkildsen sine bilder fra turen, lenke på hver dag.

Bilder og tekst fra Dag 1.

Vi gikk fra hotellet i retning Sierra Mecina, dvs. vi gikk til en kløft hvor elven Rio Trevelez renner.

Dagens høydepunkt ble den største europeiske firfislen, Lacerta lepida, Bård og Gary guide sprang som guttunger ned den stupbratte fjellsida for å få tatt bilde av dette lysegrønne krypdyret. Ellers ble det observert kongeørn, dvergørn og natteravn. Denne dagen gikk vi i 9 timer, og tilbakela en distanse på ca. 5 km og 120 høydemeter. Fler bilder fra dag 1.

Bilder og tekst fra  Dag 2.

Vi ble kjørt til en liten landsby som heter Alcutar og gikk ned til Rio Guadalfeo-dalen, gjennom spektaktulære blomsterenger, landbrukslandskap og over på steinete grunn med garique (buskvegetasjon som er karakteristisk for Middelshavsregionen). Vi tok en pause med en kaffestopp utenfor Garys hus i Cadiar. Siste del av turen fulgte elven, hvor Kristin ble skremt av en slange, som om mulig var enda mer redd enn henne (basert på beskrivelse utropt til ”the most poisonous”). De medreisende kom springende til med fotoapparater klare, synlig skuffet over at redselsskrik hadde skremt vekk reptilet. Fremme ved hotell Alquiera de Morayma kunne vi slappe av i hagen til lyden av sangen fra pirol.

Bilder og tekst fra Dag 3.

trevelez

Landsbyen Trevelez er den høyest beliggende landsby i Spania, ca. 1600 m.o.h. Hvite små murhus ligger oppover dalsiden. Her lagres og modnes skinke, jamon, fra flere steder, som oppbevares i spesielle skinkehus i opptil 20 måneder. Undertegnede kjøpte en skinke, pata negra, 8 euro pr. kg. Nydelig!

trev

Vi fulgte en sti som gikk ovenfor landsbyen, langs Rio de Trevelez. Smaragdgrønne gresssletter, beitende kyr og trange, ville kløfter. Det ble observert kongeørn, slangeørn (som kunne spist gjort jobben sin bedre) dvergørn og haukørn, svarthodesanger og vandrefalk. Ibex (ville steinbukker) kunne skimtes høyt oppe i fjellsidene. Svaler, seilere og diverse sangere holdt konsert. Innerst traff vi en endemisk akeleie.

Bilder og tekst fra Dag 4.

Planen var å komme 3000 m.o.h.til snøen, men regn hadde gravd vekk grusen og trær hadde falt over veien, så vi kom ca. 2200m.o.h. Det føltes rikelig høyt, og vi ble belønnet med endemisk søte, Gentiana sierrae, Maria Nøkleblom og endemiske liljer (og en meget giftig skolopender, 12 cm). På veien opp, på tørre enger, blomstret det mengder av søstermarihånd, vårorkideer, en vakker papegøyeorkide og herlige blå tuer-erinacea anthyllis.Flere bilder her.

Sist oppdatert søndag 04. mars 2012 13:11